*

31/12/2012

daun kesum penyelamat masakan akk..

Assalaam..
 Rasa lama bebenor tak memasak. asikler ada urusan keluar rumah..sampai tak sempat nak memasak. rasa jemu bebenor makan nasik bungkus,  lauk pun bungkus. dah jemu makan di kedai, restoran dan warong..
hari ini teringin nak masak pulak..
kebetulan takde aktivitikan..
nak masak apa yang ada dalam petiais jer. takyah susah2 pergi ke market beli barang2 nak masak. kesudahnya nanti bakal kena buang jer kedalam tong sampah. sebab tak dan nak masak..

jengah dalam petiais ada ikan merah. memula nak masak sup..daun sup pulak takde. nak goreng buat sambal..rasa sayang pulak..isi ikan sedap takkan buat sambal jer. 
masak lemak? bolehlah..semua bahan ada..
santan , cili api, serai, daun kunyit, tomato semua ada..
campak2..siap. bila merasa garam..aalamak! kenapa rasa lain macam aje ni..huhu
santannya dah rasa nak masam. silap akk tak pereksa dulu sebelum masukkan santan kedlm kuali..

takkan nak buangkan..sayang ikan dah nak masak..
apalah caranya akk nak hilangkan rasa masam santan tu..huhu
akk tengok ada daun kesum dalam peti ais. apalagi..akk pun masukkan daun kesum tu banyak2 dalam kuali. belasah ajelah. tak jadi hal punya..
 alhamdhulillah..bila dah masak hilang bau masam santan tu..yang timbul bau wangi daun kesum tu pulak..:)
kiranya daun kesum ni jadi penyelamat masakan akk. kalau takde daun kesum dalam petiais akk..pasti masakan akk dah masuk keperut en tong..hehe



* lambatlah pulak pokok kesum yang akk tanam  kat belakang rumah tu nak membesar..huhu




No comments:

Post a Comment