18/10/2013

cara buat nasi himpit

Assalaam..

Hari raya haji baru berlalu.. daging korban masih banyak dalam peti ais..tunggu masa yang sesuai jer nak masak..
 raya hari tu akk masak nasi himpit dgn berlaukkan sambal kacang dan rendang ayam. bila dapat daging dan tulang korban terus akk masak sup. pergh! sedap betul kan daging baru..nak2 pulak makan ramai ramai..masak seperiuk besar pun tak cuckup..rasa macam tinggal kat celah2 gigi jer..huhu

biarlah dulu cerita pasal daging korban tu..akk nak ceritakan nasi himpit yang akk masak hari tu sampai pagi ini masih elok lagi..
akk merebusnya pada hari isnin tengahari. hari ini dah hari jumaat..dah empat hari lepas, kalau ikutkan tentu dah basikan?
tapi akk ada petua nak bagi supaya nasi himpit tu lambat basi. caranya.. semasa merebus nasi himpit tersebut masukan sekeping dua asam gelugur kedalamnya. tidak boleh merebus melebihi had masa. tuskan sehingga kering..

inilah nasi himpit yang masih elok selepas 4 hari. kuah kacang tu baru akk masak pagi tadi..

biasanya nasi himpit yang akk masak akk buat sendiri. yang ready made ada banyak  dijual di kedai dan dipasar raya, tapi rasanya tak berapa menepati selera akk sbb berkanji dan keras. akk lebih suka buat sendiri..bukannya susah sangat..
jom akk tunjukkan cara buat nasi himpit sendiri..

kita cuma perlukan ...
1. plastik keras tahan panas ukuran 5"x8" kalau size besar nanti susah nak edjust beras.
2. beras ikut pilihan sendiri, akk suka guna beras apa ye? ..lupa plak,  ala yang gambo Jalaluddin Hassan tulah.* selalu kalau suruh en.papa beli beras..sebut aja kat dia, papa belilah beras Jalaluddin Hassan yang kaler ungu tu!..hehe *
 3.asam keping
4. daun pandan
5. garam
6. stepler

beras ngam2 sepot risecooker masukan dalam plastik keras dan lipatkan sebanyak 3kali lipatan..pastu stepler kemas.kalau terkurang atau terlebih lipatan kemungkinan nasi himpit akan keras ataupun terlembik. kalau ikut lipatan yg ini nasi himpit ngam2 elok lembutnya..
pastu ambil garpu cucuklah plastik hingga berlubang supaya air boleh masuk kedalam plastik. banyak mana nak cucuk?
cara akk, cucuklah 9 lubang setiap sebelah plastik itu..3 lubang sebaris  belah atas, 3 lubang sebaris belah tengah dan 3 lubang baris belah bawah supaya bila nak tuskan air dalam plastik senang nak keluar..

semasa  dituskan hendaklah di lenyek2kan supaya nasik masuk kebucu2 plastik, tidaklah dia padat di tengah saja dan kosong dan lembek di bucu plastik.

3 comments:

  1. wow weee mcm nasi impit segera ya

    ReplyDelete
  2. Ingatkan kakrose masak nasi mcm biasa. Cara ni dah lama zana sekeluarga buat. Masa kita org meniaga restoran dulu, inilah kerja zana setiap hari. Menyucuk plastik dgn cungkil gigi (yg bersih ye) sambil sembang2 tgk tv. Nak beli selalu mana balik modal.

    ReplyDelete
  3. Bunda pun buat cara ni jugak....tak pandai2 dah tua2 mcm ni pun nk buat cara tradisi....
    Masak nasi pastu bungkus dlm kain ketat2...tindih/ himpit dgn bende berat...

    ReplyDelete