23/02/2011

Cakar ayam

Salam dan selamat sejahtera.
Tahu tak..apa nama makanan ni? Kalau orang sebaya akak mungkin kenal..kalau sebaya anak-anak akak ..mungkin ramai yang tak kenal kot.
Kueh tradisional ni namanya cakar ayam. Kenapa dinamakan cakar ayam ye?..akak pu tak tahu..agaknya rupa bentuk kueh ini menyerupai kesan-kesan cakar ayam kot. Kueh ni asalnya di buat dari ubi keledek. Sekarang ni ada juga yang dibuat dari ubi kayu dan keladi. Rasanya memang berbeza. Yang di buat dari ubi keledek lebih rangup dan lembut. Sayang nya akak takde resepi kueh ini.Tapi tak susah nak dapatkannya..banyak ada di jual di kedai-kedai makanan tradisional. Kalau teringin boleh beli saja..boleh membantu IKS negara kita..
Kueh ni akak dapat dlm beg doorgift dari satu majlis perkahwinan.

4 comments:

  1. As salam kak yon...sedap kuih nih!klu g kenduri kawen..mcm2 ada lam doorgift tue kan?

    ReplyDelete
  2. atie..
    dpt kueh mueh ok..boleh mkn.klau dpt sumi jelly..gula2..bg en tong ajelah..

    ReplyDelete
  3. wahhh..lama dah tak jumpa kuih nie..eloklah kan guna kuih2 tradisional supaya generasi sekarang kenal..tak lah asik dengan makanan segera ajer..macam anak sal kan..dia minat kuih batang buruk tapi dia panggi batang kayu..hehehe..

    ReplyDelete
  4. ada sesape tau katne boleh dapat pembekal kawasan. saya rase nak niage kecilxan lak! pse

    ReplyDelete

ping