27/02/2010

tomyam ayam dan telor dadar gulong

Oya kata..ibu kalau masak tomyam, mesti goreng telor dadar tau..baru ngam.Macam makan kat luar..bila makan tomyam, kan oder sekali telor bungkus..baru sedap makan...
Tapi.. ibu tak pandai masak telor bungkus.Goreng telor dadar gulong boleh? heheh..
 
 

sup telor

Menu sup telor ni..kita masak beberapa hari lepas.Dek kerana tenet di kawasan rumah kita bermasaalah..tak dapatlah kita nak mengn3 masa tu jugak.Barulah malam ni berkesempatan..apa2 pun layan ajelah sup telor ni yea..mana tau kut2 esok lusa ada juga kawan2 yang teringin nak makan.maklum cuaca panas2 ni..berselera sikit kalau makan ada sup..

22/02/2010

Sup Bebola Ikan

Menu semalam dan hari ini..sup bebola ikan...
Musim panas ni..kurang selera makan.Nak bagi naik selera..kena makan masakan yang berkuah..seperti masak pindang,jangan bening ( inna kalau baca..jangan gelak ye...heheh)asam rebus,masak supke..apa lagi ekk? Kalau jangan bening kang..a'kak sorangg yg makannn..diaorang semua tak makan.Paling senang masak sup.

Jom kita masak sup bebola ikan..
1 pkt bebola ikan..dlm 20 pcs
2 ulas bawang putih
1/2 inc halia muda
sedikit lobak merah ( lepas diparut/sagat angaran sesudu besar )
beberapa bijik lada hitam
sepokok daun bawang

Semua bahan di tumbuk lumat.Lobak merah di parut/sagat.Daun bawang di potong kecil2.
Tumis bahan yang di tumbuk dan lobak merah sampai wangi.Masukan air secukupnya..biar mengelegak baru masukan bebola ikan.Masuk garam secukup rasa dan daun bawang.

~ sup hari ini..bebola ikan yg kaler kuning ~


~ menu semalam..sup bebola ikan yang kaler putih ~

21/02/2010

Nasi Ambeng/Ambang

Teringatkan nasi ambeng/ambang aton kat blog dia..selera ni meruap-ruap nak makan jugak..heheheh..

Pagi ni pergi ke pasar pagi/pasar tani di kg melayu subang.kat situ ada jual nasi ambeng/ambang.Ada banyak pilihan lauk pauknya.Boleh pilih..samada nak lauk ayam,tempe,sambal kerang dan macam-macam lagi ada..promot sikit pruduk orang jawa..heheheh.. Harga cuma RM5..boleh makan dua orang.

Teringat memula beli dulu..waktu baru pindah rumah.Kali pertama pergi kepasar tani tu..ternampak nasi ambeng/ambang...macam orang j**** kita menjerit kecil..ehhh! ada nasi ambang!!
adik/anak yang menjual tu terkejut..semua orang memandang ke kita..Terus adik/anak tu jawab..nasik ambeng laa kak! bukan nasi ambang!

yerker ? orang kampung akak panggil nasik ambang ~~ malunya....
sebab dah malukan..terus oder 4 bungkus.sbb ada 4 orang kat rumah ni..sekali bawak balik..nah kau! ambik!..boleh makan 10 orang!!

20/02/2010

wadeh n kasturi dan bubur chandel

Menu minum petang ni..wadeh dan kasturi.Bukan buat sendiri..tapi beli kat giant, simpan kat petiais,bila rasa nak makan baru goreng..



Bubur chandel/bubur tepung pulut ni makan beberapa hari lepas kat restoran azira.Sedap dan suka sangat..tapi rumit nak buat..

07/02/2010

kueh kacau labu

Petang semalam berhajat nak buat pengat labu..tapi tak kesampaian.
Kisahnya..lepas bersihkan labu dan jerang atas dapor..kita pun pergilah buang sampah.Bila dah menghala kedepan rumah tu..mulalah nak buat benda lain pulak..siram pokok..sapu sampah..cabut2 rumput..terlupa periuk kat atas dapur tu.bila sedar labu tu pun dah hancur lodoh..hehehh
Nak buat apa ekk dengan labu yg dah hancur lodoh ni? nak buang sayang.Tetiba teringat kat sesuatu..heheh.. Terus telipon ucu lin..uculin kata..ala senang aje resepinya..
- semangkok labu
- semangkok santan
- semangok telor
- semangkok gula..yg ni kalau nak tahan lama..dan keras.
kalau setakat nak makan untuk 2-3 hari..kurangkan gula tu ikut kitalah..
pesan ucu lin lagi..masak pakai api perlahan aje..dan nak kena sabar ye..memang kena sabar sampai berjam2 baru masak..

06/02/2010

siakap masam manis berempah



Menu tengahari ini..siakap 3 rasa..

1 ekor siakap sederhana besar
bersihkan, dikelar serong2 dan di goreng agak gareng

1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 inci halua
3 biji cili merah
semua bahan di blender

3 sudu makan cili sos
3 sudumakan tomato sos
2 sudu makan serbuk kari
1 biji buah tomato potong kecil
1 labu bawang besar potong bulat
satu batang serai di titik
semangkok kecil ( ikut suka )campuran jagung,keret,peas dan kuib nenas(nenas tak taruk)
sedikit daun sup( tak taruk)
gula dan garam secukup rasa

Tumis bahan yang di bled dan sampai gareng..masukan serai,rempah..sos tomato,sos cili dan tomato yg di potong kecil.Kacau sampai masak.Masukan air..agak2 cukup..masukan garam,gula biar sekejap..pastu masukan bahan campuran..kacau dan masukan bawang potong bulat.masak sampai pekat..angkat dan tuang atas ikan.taburkan daun sop.siap utk di makan

spageti udang

Sarapan pagi semalam..spegeti udang.Panaskan Kuah spegeti cendawan kimbal,tambah sedikit air..taruh udang..dan sedikit garam dan gula.