29/10/2014

ayam masak merah

As salam..
Sudah masuk musim tengkujuh ni..hari-hari hujan. Cuaca pun sejuk, dingin dan muram. Takde perasaan nak keluar kemana-mana..lebih seronok duduk di rumah.
Kalau dah duduk dirumah tu..apa lagi yang boleh dibuat? kecuali menternak lemak dan kolestrol! heheh
lapar..lapar..lapar..
 Bersiap sedialah untuk kena merajinkan diri kedapur. Petiais pun kenalah berkerja kuat menanggung beban makanan yang lebih berat..untuk bekalan penghuni rumah sekelian..hahaha

Tetiba teringat masa bw keblog Inahar's cooking..ada masakan ayam masak merah. bila teringat gambar yang diupload, membuatkan KY pun terliur dan terus ingin mencuba. Bukan tak pernah masak masakan ini, tapi lain orang lain resepi dan caranyanya..
setelah di cuba..ternyata memang marveles..

Mari kita share cara dan resepi Inahar's cooking :-

Ina, KY minta izin copy paste ye..

 Bahan-bahannya..

1 ekor ayam potong kecil ikut suka, cuci bersih dan lumur garam kunyit kemudian goreng 
1 biji bawang besar - hiris bulat
3 biji bawang besar-kisar
2 biji bwg putih-kisar 
1 inci halia- ketuk saje
3-4 sudu besar cili giling (ikut kepedasan disukai)
1/2 botol kecil sos tomato..(kita guna jenama kimball) 
2 sudu besar sos tiram
cili hidup potong 
2-3 sudu besar gula
garam
minyak
perisa jika suka
*Ky tambah daun ketumbar..

Cara-

Panaskan minyak kemudian tumiskan bahan kisar & halia sampai naik bau . Kemudian masukkan cili giling, tumis lagi sampai pecah minyak. Selepas itu masukkan sos tomato,sos tiram ,gula,garam , ayam goreng & cili potong juga hirisan bawang besar . Masak sampai mendidih, jika kuah pekat sgt bolehla tambah air sikit(anak2 suka lebih kuah sambalnye..selalu pun kita mesti lebihkan sosnya utk digaul ngan nasi..barula terasa masak merahnye)

p/s Jika masak untuk jamuan yang istimewa sedikit eg kenduri, jamuan raya dimakan bersama nasi berperisa kita akan tambah sedikit kayu rempah tiga sekawan semasa menumis masakan ni.

2 comments:

  1. lain ..lain sedikit bahan2nya,kan..walaupun menu yg sama...

    ReplyDelete
  2. Fav anak2 buah saya ni..

    ReplyDelete

ping