13/07/2012

puding pisang keremel

assalaam..
lamanya blog ni bertapa..dah lama tak berasap ekk!..hehe
kenapa lama akk tak updet blog ni ?..bukan tak nak updet atau pun bukan akk tak memasak..tapi tiada kesempatan untuk mengupdetnya..
 beberapa minggu lepas..akk ada mencuba buat pudding yang di en3 kan olih blog zana..
http://katahatiku-zana.blogspot.com/search/label/desert
pertama kali mencuba macam jadi. taktau lah pulak rasa yang zana buat sama tak dengan yang akk buat?


resepinya akk kopipes bulaat dari blog beliau..

 PUDING PISANG KARAMEL
oleh: @blogsurirumah
sumber: ResepKue Lezat

Untuk karamel
100 gm gula pasir
50 ml air

Bahan puding
3 biji telur
1/4 st garam
100 gm pisang (dalam 3 biji yang sederhana besar) - kakpb guna pisang berangan
200 ml susu cair
1/2 sudu makan brown sugar
1/2 st serbuk kulit kayu  manis (tak letak)
1 sudu makan tepung maizena (kak pb guna tepung jagung biasa)

Cara membuatnya:
Hanguskan gula pasir dalam bekas loyang, masukkan air.
Blender pisang dan susu cair, tapiskan.
Bancuh telor, garam, gula putih, gula perang dan tepung jagung.
Masukkan kedalam adunan pisang dan susu yang di blender tadi.- kakpb blend semua sekali.
Tuangkan atas karamel tadi.
Letakkan loyang dalam bekas yang di isi sedikit air.
Bakar selama 30 minit, suhu 160C.
Simpan dalam peti ais selama beberapa jam, baru sedap dimakan.

akk dah cuba..memang sedap!!
 apa lagi kalau nak tau sedap ke tak...jom cuba!!

No comments:

Post a Comment

ping