05/10/2012

cara buat chrysanthemum tea

Assalaam..

Biasanya bila bulan puasa baru akk dapat minum air chrysanthemum tea  yang fresh. itu pun sbb along /illa yang suka beli di pasar ramadhan semasa mereka datang berbuka puasa di rumak akk. mereka tahu yang akk suka minum air chrysanthemum tea.  khasiat air teh bunga ini boleh menyejukkan badan. memanga sesuai sangat dengan cuaca sekarang yang panas terik. biasanya papa selalu beli yang dalam kotak besar untuk stok minuman kami..
baru2 ni..akk ke pasaraya yang baru  dibuka  di seksyen 15 Shah alam. biasalah kalau ada pasaraya baru..akk rajin meneroka..mencari barang2 apa yang paling murah daripada pasaraya lain..
akk terjumpa teh bunga krisantimum ada banyak di rak.ada dua jenis bungkusan..satu besar dan satu lagi kecil. berat bungkusan yang besar akk tak pasti tapi yang kecil beratnya 100g harga dalam kurang rm5..tak ingat dah..;P
masa nak membuat minuman  ini akk  tak pasti nak buat camana.nak rendamke..nak rebuske..
bola akk mengoggle..akk terjumpa blog nasirnasir.com
kat situ ada resepinya dan akk copy paste saje..



Bahan-Bahan (untuk satu jug 800ml) :
10-20 bunga krisantimum
gula batu / madu lebah
air panas  * akk masak air dalam periuk bersama gula batu..rebuskan teh sekejap 
pewarna kuning (jika mahu)  * akk tak bubuh..lebih suka warna aslinya
Cara penyediaan:
1. Basuh sekejap sahaja bunga krisantimum * akk rendam sekejap..dah kembang akk buang bendasing..takut juga kalau ada benda yang tak di jangka..hehhe
2. Masukkan bunga krisantimum dalam air panas, biarkan bunga kembang dalam air panas selama 5 minit
3. Masukkan pemanis (gula batu / madu) mengikut citarasa anda
4. Masukkan pewarna kuning untuk warna teh yang menarik (jika mahu)
5. Boleh tambah ais untuk hidangan sejuk
6. Boleh ganti gula batu atau madu, dengan gula biasa.. cuma bila guna gula batu / madu, rasanya lebih sedap lah!
7. Di mana nak dapatkan bunga krisantimum tu? senang sahaja.. cuba cari di kedai ubat cina.. selalunya memang ada di situ.. harganya lingkungan rm40-rm80 sekilogram.. Ada dijual dalam bentuk timbang dan paket.. Selamat Mencuba!
dah tahu cubalah ye. lepas ni..air minuman ini pasti menjadi hidangan buat tetamu yang datang ke rumah akk. fresh dari daporku..walla...

2 comments:

  1. kak yon pasaraya apa kat seksyen 15 tu...nak teroka juga hehehe

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kongsi ini akak. Nanti nak cuba juga..

    ReplyDelete

ping