25/09/2012

bingka roti

Assalaam..
dah berbulan tak berkemas kini belog ku ini..hihihi
akk tahu bukan ramai sangat pun pengunjung datang kesini. kiranya.. ada ke..takde ke entry baru.. takde sape pun yang kisah...* dah tuan dia pun tak kisah..apatah lagi orang lain..ade ke nak kisah.. *
sejak  kebelakangan ini * mak akk duduk dengan akk * akk kena merajinkan diri memasak. akk pun dah jarang keluar rumah sebab menjaga emak akk yang dah uzur. akk pun dah jarang keluar makan di luar..
hari2 memasak dah jadi satu terapi minda tau!..merasa tenang dan happy bila seisi rumah sukakan masakan kita. nak nak kalau orang kesayangan memuji muji masakan kita..heheh
akk masak yang biasa2 aje..takdelah special sangat.resepi yang senang dan mudah.
ada juga resepi yang akk minta dari rakan blogger..
semalam tetiba teringat nak makan puding roti @ bingka roti *kalau pudding mesti ada sosnya kan? ini makan cengitu aje * masa anak kecik2 dulu selalu buat..sampaikan Oya pun tahu buat sendiri tanpa pantauan akk..sbb dia pun yang suka makannya...

senang aje buatnya..main campak2 jer..
lebihan roti yang dah nak xfired tu disiat2 masukkan dalam loyang. sebelum tu..loyang kenalah laser dengan plantake minyak ke..atau yang sewaktu dengannya..
lepas selapis tabur gula pasir..letak roti lagi..tabur gula lagi..sampai habis. gula tu agak2lah ye manisnya..
lepas tu..tuang susu agak2lah sukatannya..yang di putar dengan sebijik telor dan sedikit esen vanila *akk guna susu fullcream * sampai separas roti. biar roti kembang sekejap..tekan2 dengan dusu biar padat sikit. pastu bakar sampai masak. 
dah masak bolehlah makan.akk suka simpan semalaman.kalau nak makan sebelah pagi..sebelum tidor tu akk buatlah.. 
selamat mencuba..kalau sudilahye..:))

No comments:

Post a Comment

ping