10/07/2014

ikan kerapu kukus

As salam..

Sudah hari kesebelas..
baru nak hapdet menu-menu yang akak masak sepanjang bulan puasa nie.. 
di sebabkan baru baik tekak ni..takmaulah makan makanan berminyak dan pedas. 
Mr. Papalah yang cadangkan.. "masaklah yang berkukus".
akak pun mengooglelah resepi-resepi yang berlegar kat alam maya tu. macam-macam adaaa!! tak tahu nak pilih yang mana satu..

Jadi akak pun main agak-agak aje..guna bahan-bahan yang ada kat dapor akak. kebetulan ada ikan kerapu 2 keping dalam petiais. apalagi seawal pukul 3pm akak dah start menyingseng lengan..heheh

 inilah hasilnya..ikan kerapu kukus..

cendawan goreng..

masak lemak udang dan cendawan..

ini resepi kerapu steam yang akak olah ikut gerak rasa hati/tangan akak jer..
isi ikan kerapu 2 keping, bersihkan, lomor dengan garam dan serbuk lada hitam..
masukkan dalam bekas yang tahan panas dan muat dalam pengukus.
2 inci halia muda di potong nipis atau panjang.
5 ulas bawang putih di penyek atau dimayang nipis ..
tabur atas ikan dan kukus selama 8-10 minit.


1 batang serai hiris serong, 4-5 biji cili api potong kecik,
3 helai daun limau purut racik halus,
*akak tambahkan bunga kantan..sayang..dari tergolek2 dalam petiais..baik akak guna..taklah membazirkan..racik halus,
sekeping asam gelugur 
2 sudu besar jus limau nipis.
*kalau ada tomato harus akak bubuh juga..:)
semua bahan ini akak tumis dengan sedikit minyak zaitun hingga nauk baunya.tapi akak tertumis sampai garing pulak..hehe

dalam bekas lain akak campurkan..
1 sudu teh gula
1 sudu besar sos ikan
2 sudu kicap cair * akak tambah..sbb akak nakkan warna jadi coklat sikit, kalau jernih kurang menarik selera akak kut. tapi termasin pulak, rasanya 1susu pun dah cukup kut..
sepatutnya guna stok awam 1/2 cawan, tapi akak tak ada..jadi akak guna 1sudu "maggi secukup rasa" dan tambah air 1 cawan..nakkan banyak kuahnya..semuanya akak bancuh sekali. pastu masukan dalam tumisan bahan A tadi. biar dia ngelegak dan tuangkan  dalam
bekas ikan. kukus semula selama 5 minit..pastu..
ehem..ehem..dah boleh makan dah!!



No comments:

Post a Comment

ping