19/05/2014

Ketam Telor Masin

As salam..
Minggu menaikkan kolestrol dalam badan..hihi
Orang tua tua dulu kata..kalau nak makan ketam pilihlah waktu bulan menaik. Maksudnya waktu bulan naik mengambang penuh..antara 10hb kalender Islam/melayu ke atas. Sampai bila tarikh luput bulan mengambang tu.. tak pulak di beritahu...
ini hanya petua orang dulu2..
kalau nak tahu petua tu betul ke tidak..tak salah kita mencubanya kan? 


kisahnya..sempena menyambut hari ibu minggu lepas..anak anak belanja makan seafood.
salah satu menunya ketam telor masin. tersangatlah sedapnya sehingga menjilat tapak tangan. isi ketam penuh padat sampai kaki2 ketam pun kena makan  licin licau..

akak pun mengoggle resepi ketam masak telur masin..
hasilnya..pergi ke blog
 http://qaseyhoney.blogspot.com/2013/03/ketam-goreng-telur-masin.html 
dan akak pun C&P ajer.. 

Sebelum ini.. pernah juga masak kat sini ...

ketam goreng telur masin
Bahan-bahan:-
·                     3 ekor ketam bunga
·                     10 biji cili api – dihiris ikut kepedasan masing-masing
·                     2 tangkai daun kari
·                     3 sudu besar butter
·                     5 biji telur masin (QH letak 5 biji kuning telur)
·                     2 biji putih telur masin (yang ni QH tambah) 
·                     1 sudu kecil gula
·                     3 sudu besar susu cair (QH guna santan)
·                     2 biji bawang putih - di ketuk
·                     3 sudu besar tepung jagung
·                     garam
·                     serbuk lada sulah secukupnya
·                     minyak masak untuk menggoreng

Caranya
1.        rebus telur masin sampai masak, asingkan kuning telur dan hancurkan – zila tambah 1 biji bahagian putih telur masin. (QH tambah sebiji lagi putih telur)
2.        bersihkan ketam potong kepada dua bahagian, goreng dengan tepung jagung.
3.        goreng deep fried - asingkan
4.        panaskan kuali masukkan butter, tumis bawang putih, daun kari dan cili padi sampai wangi
5.        masukkan telur masin yang telah dihancurkan tadi.
6.        Masukkan susu segar, gula dan lada sulah..perasakan kesemuanya. (susu QH gantikan dengan santan)
7.        Kacau rata, tunggu sampai kuah tu sedikit berbuih, masukkan ketam kacau rata dansediadihidang.
       Selamat mencuba ye..



3 comments:

  1. akak.. kalau nak tangkap ketam zaman saya kecik2 dulu memang kena bulan penuh..kalau tak, xnampak! hehehe.. saya kan..sebenarnye...dah save resepi akak y ni haaa:P

    ReplyDelete
  2. Khamsi..itu petua tangkap ketam ke.. waktu bulan mengambang? kalau bulan gelap tak boleh guna lampu suluh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak tahu. Tapi mase dulu kitorang guna pelita minyak tanah je.. angin kuat sebab sungai tempat kitorang cari ketam tu dekat muara..so selalu padam.. nak beli lampu picit sesak lagi mase tu..huu. Tu y turun time bulan cerah.. hehe

      Delete

ping